In Our Opinion: after 37 days in Alexandria

|

Genap hari tok, dah 37 hari kamek sekeluarga berada di bumi Mesir (bak kata Norlen) bumi para Nabi2. Dan, pada masa yang sama ditanah yang mana Qarun dimusnah oleh Allah swt, Firaun Ramsis II di tengelamkan dan di hina oleh Allah RabbulJalil dan banyak lagi cerita mengenai kesombongan, keangkuhan dan tamak haloba manusia dicatat untuk jadi pengajaran kita masa tok. Sebabyalah kita sik heran kenapa di bumi Mesir tok Allah swt mengutus sekurang2nya 4 Rasul dengan 3 kitab dan lebih dari 5 para Nabi untuk membimbing manusia yang sik pernah jerak dan degil! … hidup dengan bertuhankan harta dan kuasa!! Bak kata Masom, “jangan kita dilalaikan oleh harta…..kelak kita dimusnah oleh harta….” Kehidupan sik dapat di quantify atau di equate mathematically.. apa yang kita mesti carik ialah Keredhaan dan Keberkatan dari Allah swt dan berusaha untuk mempertingkatkan Iman (kelaklah tokay Jojo mengupas bab tok) kita dari masa ke semasa.
Kadang2 terlintas juak dalam fikiran kenapa perlu bekerja disitok where there are a lot things that I can do and need to be done back home?! Bukan senang bekerja dengan cdak arab tok, I think it is much easier berurusan dengan unta! On other aspect, kadang2 rasa terlalu berutang budi dengan orang – PETRONAS! So, jadi serbasalah!! Yalah…kadang2 terfikir nak pencen awal nulong adik-kakak or paling kurang pun nulong Poji jual roti or nulong Erol jual mee sapi lagi bagus !!………….Rezeki, ajal maut diTangan Allah swt. Kalau diikutkan perasaan, memang sik mauk nak pergi ctok tapi dah ngenang rezeki nemiak dan ‘hadiah’untuk Nana.. and definitely dengan izin Allah swt, alhamdullillah! Hopefully Allah swt sentiasa membetulkan niat kamek orang dan mempermudahkan urusan kamek orang dictok.
Masa tok masih gago nak ngencarik strategi dan cara untuk ‘berjuang’di ELNG. Kilang pun baruk masuk Operation phase, thus everything is still in a mess!Well…..di Mana bumi di pijak di sialah langit di junjung!
Bercerita pasal Mesir tok, ramei orang luar datang disitok kerana nak meliat pyramid – kubur-kubur manusia / raja (firaun) dan keluarga cdaknya. Malah ada setengah orang madah pyramid ialah tempat permujaan orang dolok! Sedih juak nengarlah! Sebab, kurang cerita atau kesan sejarah mengenai kebesaran Allah swt dan kemuliaan para Rasul Allah macam Nabi Yusuf as, Nabi Musa as, Nabi Harun as, Nabi Yakub as dan para Nabi2 dan anbiya’yang lain di cerita, diketengah dan masyhurkan di citok. Manusia mudah ditipu oleh kebendaan sampei sik nampak kebesaran Allah swt sebenar. Just imagine, maqam saidina Hussein pun makei cdak berkelahi?! Manusia in general, menilai kejayaan dalam bentuk kebendaan. Tapi, para sahabat mendapat kejayaan bukan setakat didunia malah diakhirat dan tingkatan iman sidaknya (manusia biasa macam kita tok) makin meningkat dari hari ke hari. Kita pernah nengar cerita, Nabi Musa as pernah berjalan didasar laut merah apabila Allah swt membelah laut merah menjadi 12 lorong untuk menyelemat Nabi Musa as dan pengikutnya dan menengelamkan Firaun Ramsis II. Dan, dizaman nabi, sahabat Nabi Muhammad saw, Saad Ibn Waqas dengan 2 rakaat solatul hajat dapat berjalan diatas air!! SubhanaAllah.
Walaumacamneipun, orang disitok bait2 dan kacak2 (bait lelaki atau perempuan). Crime rate pun rendah!
37 hari disitok, frankly speaking masih rindu juak dengan nasi lemak, keropok lekor dan nasi air Ganu ! CHOTE – semua kamek orang rindu dengan nya ! Bak kata Zailan, dah jauh baru berasa. Bak kata pepatah: tempat gugok lagik dikenang apatah lagik tempat bermanjak! Dah jauh macam tok, teringat peribahasa; hujan emas dinegeri orang, hujan batu di negeri sendiri, bagus lagik dinegeri sendiri. Genei nak molah, segala gerak geri kita dah diatur oleh Maha Pencipta, kita Cuma manusia yang lemah dan hamba padaNya.
Kita Cuma merancang, berusaha dan berharap pada Allah swt, dan segala keputusan di Tangan Allah Rabbul Jalil.
Dizaman junjungan besar kita Nabi Muhamad saw, salah seorang sahabatnya Ayub El Ansari mati-mati nak diam dengan Nabi, tapi Nabi Muhammad saw ngutus nya pergi Istanbul! Dengan izin Allah swt nya ninggal di Istanbul.
37 hari disitok, dah 37 tahun umur Nana dan 12 hari lagik, InsyaAllah Muhammad Fauzi dan Siti Fauziah akan menjadi suami dan isteri! Dan sik lamak lagik Mok Mah dan Mok Li cdaknya akan menimang cucu tahun depan. Semoga mendapat keredhaan dan keberkatan dari Allah swt dan menjadi isteri dan suami yang soleh dan solehah. Seterusnya, melahirkan generasi Nek Daok dan Nek Bol cdaknya yang ’bercahaya’ dan menjadi insan yang berguna disisi Allah swt.
Biarlah majlis ya kelak sesuai dengan temanya – emas - menjadi majlis yang bernilai diredhai Allah Rabbul Jalil, menjadi inspirasi pada masyarakat kita untuk lebih berusaha kearah kehidupan akhirat dan disertai para malaikat.
Walaupun Nek Bol, Nek Minah dan Nek Dawok cdak nya sik ada lagi didunia tok, tapi I believed that they will ‘watch’ the auspicious occasion from ‘far’. Macam ya juak kamek orang disitok (masa naip frasa tok, Usu Na cdaknya tengah teresak-resak nangis……!!), walaupun jauh dimata, tapi insyaAllah kamek akan meliat dengan hati dan sentiasa berdoa semoga semua kita sihat sejahtera dan sentiasa dalam keredhaan Allah swt. Mungkin sakit nak merik alasan : visa – work permit matters; sik ada lagik cuti; nemiak sekolah (kerana dah di’sponsor’ oleh PETRONAS), flight availabilities, etc. tapi hakikatnya, agak sukar untuk kamek orang balit untuk secara fizikal bersama kitak orang semua pada 17.12.2006.Yalah kehidupan – penuh dengan ujian – untuk orang yang faham dan beriman.

0 comments: